Nürnberger Lautenschläger – Magnus Andersson

Wie speelt er nog luit vanuit Duitse tabulatuur? Ik ken er wel enkele waaronder Bart Roose en Beate Dittman maar voor de meesten onder ons lijkt dit systeem veel te moeilijk. Het is nochtans heel logisch opgebouwd: het werd ontwikkeld voor 5 korige luit met voor elke positie een eigen symbool. Daarna kwam echter een historisch probleem want vanaf het toevoegen van een zesde snaar ging elke componist zijn eigen weg om die bijkomende snaar en vakjes te benoemen. Dit systeem bleef toch zo’n 150 jaren in gebruik. Hierover kunt u een interessant artikel van Bart Roose lezen in onze nieuwsbrieven Geluit Luthinerie nr 39 van september en nr 40 van dec 2007.

Magnus Andersson kwam voor het eerst naar België om deel te nemen aan de IYAP wedstrijd van AMUZ en hij won samen met zijn Zweeds-Koreaanse landgenoot Dohyo Sol en is sindsdien een vaste waarde geworden in het luitwereldje. Magnus Andersson, geboren in de Zweedse stad Arboga, studeerde bij Sven Aberg in Stockholm en ontving beurzen van de “Kungliga Musikaliska Akademien” en van de LSA o.a. om zich bij Nigel North in Bloomington (USA) te vervolmaken. Magnus Andersson heeft intussen de halve wereld rondgereisd als solist, kamermusicus en continuospeler in diverse ensembles zoals de Akademie für Alte Musik Berlin, Lautten Compagney Berlin, Batzdorfer Hofkapelle en het Solistenensemble Kaleidoskop, met repertoire uit de 16e tot 18e eeuw. Hij won de Jörgen Rörby Competition en ook de EAR-ly Nordic Early Music Competition.

Voor de cd Nürnberger Lautenschläger verdiepte hij zich in de massa veelal onbekende luitwerken in Duitse tabulatuur uit zeker 100 verschillende bronnen. Werken van Adolf Blindhamer, Hans Gerle, Hans Newsidler met zijn zonen Conrad én Melchior (de beroemdste) and Michael Eysertt. Vaak zijn die luitstukken sinds de 16e eeuw niet meer gespeeld en zeker nog niet geregistreerd. Het plaatje bevat een mooie afwisseling van liederen, dansen, chansons en intavolaties van geestelijke muziek die moet geklonken hebben in het 16de eeuwse Nurenberg. In deze belangrijke stad werden talloze luitboeken gedrukt met virtuoze bewerkingen door de beroemde luitspelers hierboven genoemd. Ik herkende wel enkele dansen en bekende hymnes maar wellicht zijn dit inderdaad allemaal ‘World Premiere Recordings’. Het inlegboekje in het Duits en Engels bevat veel interessante uitleg door John Robinson en een verantwoording over zijn keuze door Magnus zelf geschreven. Hartelijk aanbevolen!

>> online bestellen